Jakovlev Jak-9
A háború alatt gyártott 37.000 Jakovlev-vadászrepülőgépből a legtöbb Jak-9 típusú volt. Az egyszerű építésű gép fa szárnyszerkezettel, hegesztett acéltörzzsel (alumínium borítással és vászonfeszítéssel) készült, de nagyon jó manőverezési képességű és sokoldalúan bevethető vadászgép volt, melyet olykor a "Szovjet Spitfire"-nak is neveztek. 1944-ben a gép szabad francia Normandia -Nyeman repülőegység kötelékében is repült.
Műszaki adatok: |
Jakovlev Jak-9D együléses, távolsági vadászrepülőgép |
Fesztáv: |
9,74 m |
Hosszúság: |
8,50 m |
Hajtómű: |
egy 925 kW -os (1.240 LE-s) Kilmov VK-105PF-2/3 |
Fegyverzet |
egy 20 mm-es gépágyú és egy 12,7 mm-es géppuska |
Átlagos felszállótömeg: |
3.115 kg |
Legnagyobb sebesség: |
600 km/h 9.845 láb (3.000 m) magasságban |
Bevetési hatótávolság: |
1.330 km |
A Jak-3-sal párhuzamosan tervezték; a Jak-7DI továbbfejlesztése volt fémfőtartós szárnyakkal, hogy a nagyobb üzemanyagfelvételre és ezáltal hosszabb hatótávolságra képes legyen. A Jak-9 gyártása 1942 közepén kezdődött. A háború végéig összesen 16.769 gépet gyártottak különféle változatokban. Ezek közé a Jak-9B vadászbombázó, mely 600 kg külső teher szállítására volt képes. Még megemlítendő a Jak-9UT, mely egy oktatórepülő volt. |